keskiviikko 5. elokuuta 2015

5.8. keskiviikko

Aamu alkaa täällä aina yhteismusisoinnilla, tänään iso sali tupaten täynnä. Ensin tehdään erilaisia aktivoimisharjoituksia ja sitten lauletaan moniäänisesti, solfaten. Tämänpäiväinen keynote-esitelmöitsijä oli skottilainen säveltäjä James MacMillan, joka kertoi kuoropoikana laulaneensa Kodalyn Missa brevista. Sillä oli vaikutuksensa siihen, että MacMillanista tuli merkittävä kuorosäveltäjä itsekin. Kuoroille säveltäminen on kokenut Skotlannissa ja Englannissa merkittävän arvonnousun ja säveltäjät eivät enää välttämättä aseta instrumentaalimusiikkia aina kuoromusiikin edelle arvojärjestyksessä.

Sitten Michalis Patseas Kreikasta antoi esimerkkejä Kodalyn unkarinkielisten laulujen kääntämisen vaikeudesta, vaikka Kodaly ei itse ollutkaan täysin vastaan muiden kuin unkarinkielisten versioiden esittämistä. Paremmille käännöksille on ilmeisesti aina tilaa jatkossakin.

Eva Floyd Yhdysvalloista kertoi kokemuksistaan nuorille aikuisille perustetusta kuorosta Cincinnatissa, Ohiossa. Amerikkalaisilta nuorilta kuorot loppuvat collegen myötä ja ikäryhmä 21-45 jää vaille omanlaistaan kuoromuotoa. Niinpä tällainen perustettiin vuonna 2011. Periaatteena oli mainostaa uudenlaista kuoroa sosiaalisessa mediassa ja suusta suuhun. Kuoro teki alusta lähtien parin kuukauden projekteja, joihin saattoi sitoutua ja olla välillä pois kuorosta. Sisäänpääsy oli vapaa, mutta kuoro oli suunnattu selkeästi entisille kuorolaulajille. Toiminta osallistui menestyksellisesti ja muutamassa vuodessa projekteihin osallistuvien laulajien määrä on kasvanut 40:stä 400:aan. Floyd teki kyselytutkimuksen selvittääkseen syyt, jotka olivat tuoneet laulajat kuoroon. Sosiaalinen verkostoituminen oli tärkeä syy, mutta päällimmäisenä olivat musiikilliset syyt. Suurimpina toiveinaan pitivät monet nuotinlukutaidon ja laulunäänen kehittymistä jatkossa.

Päivään mahtui myös pari workshoppia: Ave Maria -workshop jatkui kodaly-harjoitusten ja renessanssimusiikin merkeissä ja iltapäivällä olin Albert Tayn johdolla tutustumassa Singaporen kuoromusiikkiin, joka tuntuu yhdistävän mielenkiintoisesti kaikkea mahdollista ennakkoluulottomasti oli se sitten perinteistä kiinalaista, eurooppalaista tai lastenlauluja. Tay on myös nykymusiikin säveltäjä, joka ei kavahda käyttää tarvittaessa uusinta pop-musiikkiakaan saavuttaakseen lapset ja nuoret ja esitelläkseen myös uusinta taidemusiikkia ja sen tekniikkoja.

Mutta kuitenkin ilahduttavinta on tavata ihmisiä kaikkialta maailmasta, vaihtaa ehkä käyntikortteja, ja myös edustaa osaltaan Suomea, jopa Pohjoismaita... (täällä ei ole meidän kahden lisäksi ketään Pohjoismaista eikä ketään Baltian maistakaan!)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti