Päivä aloitettiin Christopher Bellin esityksellä, jossa hän kuvasi Kodaly-aatteen käyttöönottoa Skotlannin musiikkikasvatuksessa 1980-luvulla. Samalla kävi selväksi, minkälainen menestystarina NYCOS eli Skotlannin nuorisokuoro on ollut. Kodaly-metodi on pohjana pienimmillä lapsilla alusta lähtien. Kuoroja on perustettu kaikialle Skotlantia: tällä hetkellä aktiivisia laulajia on pari tuhatta, joita sitten kootaan vaikuttaviin yhteisesityksiin kuten Kansanyhteisön kisoihin ja Lontoon kuuluisille Proms-festivaaleille. Näimme kuvan 800 nuoresta esittämässä Brittenin War requiemia. Bell oli ylpeä menestyksestä – ja syystä.
Muita päivän presentaatioita kuulimme unkarilaisesta kuoromusiikista (Bardosin tuotantoa) ja Kodaly-metodista pianonsoiton opetuksessa Australiassa sekä Irlannin musiikinopetuksen uusista Kodaly-vaikutteista. Koko viikon kestävä työpaja (valittavissa oli viidestä eri aiheesta) alkoi Ave Maria -aiheella. Aloitimme gregoriaanisesta melodiasta solmisoiden ja harjoitellen eri moodeja mm. kävellen ja rytmitaputuksin. Jatkossa etenemme kohti nykyaikaisempia Ave Maria -kappaleita.
Päivän viimeinen työpaja yhdisti Kodalyn, Dalcrozen, Eurytmics, Orffin ja Gordonin menetelmät. Texasilaisten opettajien johdolla opimme hauskasti kaiken kattavasti etelä-afrikkalaisen laulun (kieli oli suunnilleen yhdistelmä zulua ja xhosaa...:), jota käytettiin mielenosoituksissa Mandelan vapautuessa ja rotuerottelun poistuessa 1990-luvulla.
Mutta tässä kuva paikallisesta juhlasalista (Tylypahka...), jossa alkaa juuri jazz-konsertti iltaa juhlistamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti